مباحث حوزوی 4
13 بازدید
موضوع: تبلیغ

مباحث حوزوی 4

1: باید برنامهای درسی حوزه، مناسب با نیازهای جامعه، تنظیم و تعریف شود و طلاب برای سطوح مختلف تربیت شوند،

2: لازم است که، برنامه های تحصیلی و تربیتی حوزه جدول زمان بندی، داشته باشد و هر طلبه ای بتواند شغل و آینده ی خودش را، پیش بینی کند و بتواند ـ با توجه به توانش ـ برنامه ی کاری و تحصیلی خودش را تنظیم نماید،

3: ضروت است که، نیازهای جامعه، بررسی شود و تربیت طلاب بر اساس آنها، صورت گیرد،

4: بسیاری از طلاب، پس از آنکه تحصیلاتشان در حوزه تمام شد، سر گردان هستند که، برای ادامه ی زندگی و امرار معاش، به کدام سمت و سو حرکت کنند، برخی از آنان راهی پیدا می کنند و برخی دیگر در حوزه می مانند و بهره ی کافی از عمر باقی مانده ندارند و با مشکلات اقتصادی و غیر آن رو برو می شوند و کم کم جزء برکات حوزه می شوند،

5: راه برون رفت از این مشکل آن است که، پس از آنکه، نیازها ی جامعه شناخته شد و استعداد کاری طلاب ـ هم ـ بر رسی شد، طلاب به سمت و سویی که، مناسب شأن و رتبه ی آنها می باشد، هدایت و رهنمون شوند،

6: عده ای باید در حوزه و مراکز علمی بمانند و در شمار مراجع و استوانه های علمی قرار گیرند و برای تحصیل این هدف، لازم است افراد مستعد و توانمند شناسایی شوند و خط ویژه ای برای آنان گشوده شود و امکانات مادی و معنوی مناسبی، در اختیار آنان قرار گیرد،

7: حوزه ی قم، مرکز و ام القری می باشد و ضرورت دارد که، برای آن سرمایه گذاری لازم بشود ـ مع الوصف ـ باید حوزهای سایر بلاد و شهرستانها، تقویت شود و این تقویت آثار و برکات فراوان دارد، از تراکم علما در قم جلو گیری می کند و نیاز علمی و معنوی سایر بلاد بهتر تامین می شود،

8: لازم ترین برنامه در تمام سطوح علمی حوزه، آشنایی با قران و حدیث و درس اخلاق می باشد،

9: صواب آن است که، از همان سال اول، متن خوانی قرآن همراه ترجمه و توضیحات لازم، جزء دروس هر روزه، قرار داده شود و کل قرآن به همین صورت خوانده شود و پس از آن افرادی که، مناسب هستند وارد تفسیر شوند،

10 ـ حقیقت غیر قابل انکار آن است که، هر روز ـ به صورت رسمی ـ جلسه ی پند و اندرز و بیان اخلاق بر قرار شود و مطالب لازم برای دانش آموز و طالب بیان شود، باید به دانشجویان و طلاب یاد داد که، اصلاح سر و صورت چگونه باشد، آنها باید بیاموزند که، چه نوع لباسی را بپوشند و رنگ لباس چگونه باشد، باید به آنها یاد داد که چگونه درس بخوانند، چگونه سر کلاس حاضر شوند و رفتار آنها با استاد و هم درسیها و پدر و مادر و دیگران چگونه باشد،

11: مدیر مدرسه نقش مهمی در تربیت طلاب دارد، او می توتند در حیاط مدرسه قدم بزند و با رفتار و منش طلاب بیشتر آشنا شود و اگر خلافی از استاد و شاگرد سر زد، در وقت مناسب و با کلامی نرم و مهربان، تذکرات لازم را بدهد،

12: بجا است که، استاد و مدیر، انس بیشتری با طلاب داشته باشد و از حال روز آنها، اطلاع داشته باشد و در صورت لزوم به حجره و منزل آنها، وارد شود و در حد توان، با مشکلات آنها، آشنا شود و هم دردی و درمان کند.