نشانه های رانندگی
45 بازدید
تاریخ ارائه : 12/30/2014 9:49:00 AM
موضوع: مدیریت

نشانه های رانندگی :

1 : برای بر قراری نظم و امنیت جاده های درون شهری و برون شهری، علایم و نشانه هایی در خیابانها، جاده ها، بزرگ راهها و آزاد راهها، قرار داده اند که، رعایت آنها باعث آرامش اعصاب و روان و امنیت جانی مردم می شود؛

2: این قوانین عقلایی، عرفی و قرار دادی است و ناشی از فکر و تامل و تجربه بشری می باشد و می تواند بر اساس شرایط محیط، زمان و مکان تغییر کند؛

3: این قوانین تا زمانی که، خلاف شرع بین نباشد، مورد قبول شارع مقدس می باشد، بلکه، شارع بر اجرای آنها اهتمام ورزیده و عمل و اجرا نمودن آنها را ـ که، همان رعایت کردن نظم می باشد ـ  در ردیف تقوی قرار داده است و به هر دو امر نموده است:

قال علی "علیه السلام" :

«أوصِیکُمَا و جَمِیعَ وَلَدِی وَأَهْلِی وَمَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی، بِتَقْوَى اللهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ.»؛[1]

"وصیت می کنم شما را ـ حسن و حسین و همه ی فرزندانم و خانواده ام و تمام کسانی که، کتاب من به دست آنها رسیده است ـ به تقوای الهی ونظم دادن به کارهایتان."؛

4: این قوانین و نشانه ها و علایم، به سمع و بصر همه ی کسانی که، می خواهند راننده شوند، می رسد و تا این که، اطلاع لازم و کافی از آن به دست نیاورند، به آنها گواهی و تصدیق رانندگی نمی دهند؛

5: اگر راننده ای ـ پس از اخذ گواهی ـ خلافی انجام داد، جریمه می شود و اگر عذر خواهی کرد و اظهار بی اطلاعی از قوانین و نشانه ها نمود، عذر او پذیرفته نمی شود، زیرا همه ی این علایم و نشانه ها ـ به صورت کاملاً واضح و روشن ـ در کنار جادها و تقاطع ها و در هر جای دیگر که، لازم باشد، تابلو شده است و در مرأی و منظرِ رانندگان قرار گرفته، به گونه ای که، همه ی آنها دیده می شود و نظر رانندگان را به سمت خود جلب می کند، مگر این که، راننده ای غافل، مست و یا خواب باشد، البته چنین شخصی، حق رانندگی ندارد.

[1] . نهج البلاغة، الحسون 687:1