گزینش در حوزه علمیه و شیوه ی سلف صالح
133 بازدید
تاریخ ارائه : 1/18/2015 9:49:00 AM
موضوع: مدیریت

گزینش در حوزه های علمیه و شیوه ی سلف صالح:

1: امروزه، برای گزینش در حوزه های علمیه، مانند سایر مراکز علمی و دانشگاهی عمل

می شود، امتحانی بر گزار می شود و مصاحبه ای انجام می شود و اختباری ی صورت می گیرد و سر انجام گزینشی؛

2ـ در این شیوه، ممکن است، افرادی وارد حوزه شوند، که، تناسب روحی با این راه و رسم نداشته باشند و به پایان راه نرسند و در نیمه راه در اقلیمی دگر آیند و سرمایه ی حوزوی آنها هدر رود؛

3: روزگار نگارنده، به تدریس و همگامی با طلاب می گذرد و علاقه به کار دیگری ندارد و کلامش در این زمینه، کلام یک متخصص تمام عیار است و از عمق جان و روحش نشأت، می گیرد؛

4: من بالعِیان و المشاهده می یابم و با تمام وجودم حس می کنم که، برخی از این افراد گزینش شده، علاقه ای به درس و بحث ندارند و به کارهای دیگری مشغول هستند و دیدشان به حوزه، یک دید آلی و بالعرض است، نه دید استقلالی و بالأصالة، از امکانات حوزه ـ شهریه، حجره و غیر ذلک ـ استفاده می کنند، تا اینکه، فرصتی پیدا کنند و راه دیگر روند و برخی دیگر ـ نیز ـ استعداد این دروس را ندارند و در فهم و درک این علوم عاجز هستند و در نهایت جزء برکات حوزه محسوب می شوند و گروه سومی ـ نیز ـ هستند که، در جایگاه خودشان هستند و آینده این نهاد مقدس ـ ان شاء الله ـ در اختیار آنها قرار می گیرد؛

5: بزرگان حوزه باید سعی بلیغ بر گسترش قسم سوم داشته باشند، تا بهره برداری از امکانات حوزه به حد اکثر خودش برسد و امام زمان "علیه السلام و عجل الله تعالی فرجه الشریف" از آنها خوشنود تر و راضی تر شود؛

6: به نظر می رسد که، برای بهینه شدن گزینش و بالا رفتن ضریب اطمینان، لازم است به شیوه ی سلف صالح بر گردیم، به این معنی که، از ائمه ی جمعه و جماعات و مبلغینی که، به شهر، روستا، مدرسه و دانشگاه می روند و ودر میان مردم ـ پیر و جوان ـ هستند، بخواهیم افرادی را ـ با ممیزات خاصی مانند تقوی و استعدادی مناسب با علوم و مشاغل حوزوی ـ شناسایی کنند و با خانواده ی آنها سخن بگویند و آنها را راضی و تشویق کنند که، فرزندان خودشان را، به مراکز علمی حوزوی بفرستند و پس از آن، این افراد معرفی شوند و گزینش شوند،

7: در این راه و روش، ممکن است، افراد کمتری گزینش شوند، ولی دو مزیت اساسی دارد که، آن نقصان را جبران می کند:

الف: کیفیت درس و بحث، به گونه ی چشمگیری بالا می رود و جلسات درس و بحث از خمودی به پویندگی و بالندگی، تبدیل می شود؛

ب: امکانات حوزه که، امروزه در میان جمع کثیری ـ که، وصفش گفته آمد و بر سه قسم تقسیم شدند ـ تقسیم می شود، به گروه خاصی تعلق می گیرد و مسلم است که، بهره ی آن بسی بیشتر و زیادتر خواهد شد و این گروه با برداشته شدن مشکلات مادیشان، بهتر می توانند مدارج کمال را یکی پس از دیگری طی نمایند.